
Friedrich-Ebert-Stiftung (FES)
fesmedia Africa
Windhoek
Namibia
Tel: +264 61 237438
Fax: +264 61 237441
E-mail: info@fesmedia.org
www.fesmedia-africa.org

Media Institute of Southern Africa Malawi
Onions Complex
Off Paul Kagame Highway, Area 4
P.O. Box 30463, Lilongwe 3
Tel: 00 265 1 754 310
Fax: 00 265 1 758 091
Email: misama@globemw.net
Website: www.mw.misa.org

MALAWI 2012

AFRICAN 
MEDIA
BAROMETER
The first home grown analysis of the 
media landscape in Africa

ISBN No. 978-99916- 874-9-0



AFRICAN 
MEDIA
BAROMETER
The first home grown analysis of the 
media landscape in Africa

Malawi 2012



Published by:

Friedrich-Ebert-Stiftung (FES)
fesmedia Africa
Windhoek, Namibia
Tel: +264 (0)61 237438
E-mail: info@fesmedia.org
www.fesmedia-africa.org
Director: Mareike Le Pelley

© Friedrich-Ebert-Stiftung (FES) 

ISBN
No. 978-99916- 874-9-0

The sale or commercial use of all media published by the Friedrich-Ebert-
Stiftung (FES) is prohibited without the written consent of the FES.

The findings, interpretations and conclusions expressed in this volume do not necessarily 

reflect the views of the Friedrich-Ebert-Stiftung or fesmedia Africa. fesmedia Africa does not 

guarantee the accuracy of the data included in this work.



3AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

CONTENT

SUMMARY: 	 7

SECTOR 1: 	 11
Freedom of expression, including 
freedom of the media, is effectively 
protected and promoted.	

SECTOR 2: 	 25
The media landscape, including new 
media, is characterised by diversity, 
independence and sustainability. 

SECTOR 3: 	 37
Broadcasting regulation is transparent 
and independent; the state 
broadcaster is transformed into a truly 
public broadcaster.	

SECTOR 4: 	 51
The media practise high levels of 
professional standards.

WAY FORWARD: 	 64



4 AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

The African Media Barometer (AMB)

The African Media Barometer (AMB) is an in-depth and comprehensive 
description and measurement system for national media environments on the 
African continent. Unlike other press surveys or media indices the AMB is a self-
assessment exercise based on homegrown criteria derived from African Protocols 
and Declarations like the “Declaration of Principles on Freedom of Expression 
in Africa” (2002) by the “African Commission for Human and Peoples’ Rights” 
(ACHPR)1.  The instrument was jointly developed by fesmedia Africa, the Media 
Project of the Friedrich-Ebert-Stiftung (FES) in Africa, and the Media Institute of 
Southern Africa (MISA) in 2004.

The African Media Barometer is an analytical exercise to measure the media 
situation in a given country which at the same time serves as a practical lobbying 
tool for media reform. Its results are presented to the public of the respective 
country to push for an improvement of the media situation using the ACHPR-
Declaration and other African standards as benchmarks. The recommendations 
of the AMB-reports are then integrated into the work of the 19 country offices 
of the Friedrich-Ebert-Stiftung (FES) in sub-Sahara Africa and into the advocacy 
efforts of other local media organizations like the Media Institute of Southern 
Africa.

Methodology and Scoring System 
Every two to three years a panel of 10-12 experts, consisting of at least five 
media practitioners and five representatives from civil society, meets to assess 
the media situation in their own country. For 1 1/2 days they discuss the national 
media environment according to 45 predetermined indicators. The discussion and 
scoring is moderated by an independent consultant who also edits the AMB- 
report.

After the discussion of one indicator panel members allocate their individual 
scores to that respective indicator in an anonymous vote according to the 
following scale:

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

1	 The ACHPR is the authoritative organ of the African Union (AU) mandated to interpret the African Charter on Human 
and Peoples’ Rights.



5AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

The sum of all individual indicator scores will be divided by the number of panel 
members to determine the average score for each indicator. These average 
indicator scores are added up to form average sector scores which then make up 
the overall country score.

Outcome  
The final, qualitative report summarizes the general content of the discussion 
and provides the average score for each indicator plus sector scores and overall 
country score. In the report panellists are not quoted by name to protect them 
from possible repercussions. Over time the biennial or tri-annual reports are 
measuring the media development in that particular country and should form the 
basis for a political discussion on media reform. 

In countries where English is not the official language the report is published in 
a bilingual edition.

Implementing the African Media Barometer the offices of the Friedrich-Ebert-
Stiftung (FES) and - in SADC countries the Media Institute of Southern Africa (MISA) 
- only serve as a convener of the panel and as guarantor of the methodology. The 
content of the discussion and the report is owned by the panel of local experts 
and does not represent or reflect the view of FES or MISA. 

At the end of 2008 the indicators were reviewed, amended and some new ones 
were added to address the rapid developments in Information Communication 
Technology2. 

By the end of 2012 the African Media Barometer had been held in 29 African 
countries, in some of them already for the fourth time.

Mareike Le Pelley			  Zoe Titus
Head of fesmedia Africa		  Regional Director
Friedrich-Ebert-Stiftung		  Media Institute of Southern 
Windhoek 			   Africa (MISA)
Namibia				   Windhoek, Namibia

2	 Consequently, the comparison of some indicators of previous reports is not applicable (n/a) in some instances in 
which the indicator is new or has been amended considerably. Furthermore sector scores are not applicable (n/a) as 
indicators have been moved.



6 AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

See above 29 AMB Countries (2005-2012)

GUINEA



7AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

African Media Barometer 
MALAWI 2012

Summary

Malawi can be separated into two distinct periods since the last AMB in 2010 and 
analysts jokingly describe this as the pre Banda era and the post Mutharika era.

The sudden death of President Binga wa Mutharika in April 2012 initially put 
Malawi in a tailspin as there was uncertainty about who would take over power. 

According to Section 83 (4) of the Republican Constitution: Whenever there 
is a vacancy in the office of President, the First Vice-President shall assume 
that office for the remainder of the term and shall appoint another person 
to serve as First Vice-President for the remainder of the term.

However this was not a clear cut decision, as two years prior to his death, President 
Mutharika had expelled Vice President Joyce Banda from the ruling Democratic 
People’s Party (DPP) after a row over succession. The president had chosen his 
brother, Foreign Affairs Minister Peter Mutharika, as DPP’s presidential candidate 
for the 2014 elections.

The contestation for who would take over power was resolved within 48 hours 
as the country took up the provision in the Constitution and appointed Vice 
President Banda as head of state.

Almost immediately upon taking up office, President Banda instituted changes 
that reversed the controversial policies and actions of her predecessor, which 
immediately prompted donors and the international community to pledge 
resumption of financial aid. 

Under the leadership of former President Mutharika, freedom of expression was 
severely restricted as he clamped down heavily on dissenting voices by way of 
threats, assaults and even arrests. He was particularly hard on activists, members 
of the opposition and the media. “There was fear and intimidation and the 
government tried to suppress any criticism, but a few brave people continued to 
speak out.”

During his second term in office, Malawi’s economy went into serious decline as 
he refused to devalue the kwacha and instead opted for a fixed exchange rate 
and pegged the Malawi Kwacha to the United States Dollar. 



8 AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

Despite his promise to fight corruption, he ignored the lack of accountability 
and abuse of power by officials in government. The expulsion of British High 
Commissioner, Fergus Cochrane Dyet in April 2011 marked the climax of the 
economic meltdown as the international community, starting with the United 
Kingdom, cut off financial support for Malawi. They all cited mismanagement of 
the economy and failure to uphold human rights as the reasons for their decision. 

At the same time, there was a growing sense of resistance in the country which 
culminated in countrywide protests against the high cost of living in July 2011. 
At least twenty protestors were shot dead and hundreds more arrested. A 
commission of inquiry report has since been released and presented to President 
Banda. 

When Vice-President Banda assumed leadership of Malawi, she made history by 
becoming the first woman president of Malawi and the second female head of 
state on the continent. 

She went on to make notable changes starting with the devaluation of the 
Kwacha and almost overnight the long fuel queues disappeared and the shelves 
in stores were filled with goods once more. She fired several Mutharika cronies as 
well as the police chief who was blamed for the deaths of protestors during the 
July 2011 riots; she launched an investigation into the  death of student-activist 
Robert Chasowa; she opened up the state media to cover some opposition 
figures; she spoke out strongly in support of human rights and she promised to 
get rid of Malawi’s anti-gay laws.

President Banda repealed the repressive amendment to Section 46 of the Penal 
Code, which empowered the Minister of Information to ban publications deemed 
not in the public interest. While this strategic move was welcomed by the media 
fraternity, they were quick to point out that it was not done in consultation with 
the media or civil society, and appeared to be more of a reaction to what her 
predecessor had done.
 
“It is her way of showing that she is different; that she can reverse Bingu’s 
decisions. We are hoping that this lack of consultation won’t become the norm 
within the new government. Her approach so far seems politically expedient to 
get donors back to Malawi.”

There is also deep concern that many outspoken civil society activists and 
prominent media practitioners are being recruited into government positions 
which is an effective way of silencing the voices of dissent and weakening civil 
society. 

“Bingu was fearsome but as a result he helped to create a strong civil society 
leadership. For Joyce, it is the opposite, as she has co-opted strong civil society 
leaders into senior government positions.”



9AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

While the international community has embraced President Banda with open 
arms there are sections of civil society and the media who are taking a more 
cautious approach as they are wary of her motives and the manner in which she 
carries out her reforms. “There is a sense of watch-and-wait. It is too early to tell.”

Before Joyce Banda took over as president, broadcast licence applicants were 
seen as a threat to government and most licences were awarded to religious and/
or community stations, which were seen as less of a threat to the state than news 
broadcasters. This has changed in recent months, with almost 20 new licences 
being awarded to private and community radio and television stations in July 
2012.

Radio continues to be the most popular medium of accessing information as it has 
the widest reach and is available in vernacular languages. If the transmitters and 
related equipment are working at optimal level it is possible for 95 percent of the 
country to access Malawi Broadcasting Cooperation (MBC) radio and television. 
Unfortunately the system is fraught with technical problems and entire parts of 
the country often do not have access.

In terms of news and current affairs, political stories take priority on MBC TV and 
radio, with issues about the president and ruling party generally dominating.“The 
president is the news, even if it is not newsworthy. There is always a story about 
the president on MBC TV and radio news.”

In the past, 95 percent of the content on the MBC was ruling party propaganda 
but in the last few months there seems to be a change in this regard.  However 
there is a feeling that the MBC is still not accommodating opposition views 
equitably. Thus, the MBC tends to support and promote whichever party is in 
power, and deny airtime to alternative voices. 

For example, the current opposition leader, Peter Mutharika, brother of the late 
president, has not appeared on MBC television since April 2012, when the regime 
changed. “I haven’t yet heard radical views on MBC, which are in opposition to 
the current regime. Those who opposed the previous president are now seen as 
allies to the MBC. 

Panellists felt that the MBC radio stations, in particular, were offering more local 
and diverse non-political content than any other radio station in the country, 
including programmes on agriculture, developmental issues, education, women 
and girls, health in general and HIV-AIDS specifically. 

There has been a slight increase in print media products with the entry of a 
few specialist magazines but it is still a medium that remains unaffordable for 
at least 9.5 million Malawians who live below the poverty line and survive on 
less than US$1 a day. It also remains inaccessible considering the 2008 Census 



10 AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

puts Malawi’s literacy level in English at 1 percent and very few publications are 
available in Chichewa and local languages.

Ironically, although Malawi is classified internationally as a low-income country, 
characterised by high levels of poverty, the advertising market is considered to 
be large enough to support a diversity of media outlets and advertising currently 
sustains the media. Some panellists felt that there was even room for more media 
outlets.

Reporting in Malawi tends to be event driven so there is a lack of in-depth and 
analytical reporting. On the other hand investigative journalism is on the rise and 
many of the corrupt practices that have been uncovered have resulted in top 
officials being fired.



11

SECTOR 1

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

Freedom of expression, including 
freedom of the media, is effectively 
protected and promoted.

SECTOR 1: 



AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 201212

SECTOR 1

Freedom of expression, including 
freedom of the media, is effectively 
protected and promoted.

1.1 Freedom of expression, including freedom of the 
media, is guaranteed in the constitution and support-
ed by other pieces of legislation.

Freedom of expression is guaranteed in the constitution of the Republic of Malawi 
under Section 35, which states: “Every person shall have the right to freedom of 
expression.”

In addition, media freedom is guaranteed in the constitution under Section 36: 
“The press shall have the right to report and publish freely in Malawi and abroad, 
and to be accorded the fullest possible facilities for access to public information.” 
Specific access to information legislation has not yet been passed in Malawi, 
however.

Also, there is no other legislation in the country that supports this guarantee of 
freedom of expression and the media. In fact, there are numerous laws that limit 
these freedoms.

 
Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 3.6 (2010 = 3.3; 2008 = 3.9; 2006 = 2.5)  



13

SECTOR 1

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

1.2 The right to freedom of expression is practised and 
citizens, including journalists, are asserting their rights 
without fear.

Under former President Bingu wa Mutharika’s rule, which ended with his sudden 
death in April 2012, journalists, members of civil society organisations and 
ordinary citizens found it exceedingly difficult to voice their concerns, even in 
private conversations. Freedom of expression was severely limited due to fear 
of repercussions, such as intimidation, assaults or arrests from the state. At the 
same time, there was a growing sense of resistance in the country, evident on 
radio phone-in shows and in some newspapers, although these commentators 
protected themselves by hiding behind pseudonyms. 

“There was fear and intimidation and the government tried to suppress any 
criticism, but a few brave people continued to speak out.”

It was also noted that poor people living in villages were more likely to speak out, 
than those living in urban areas, because “they have nothing to lose”. This is a 
marked change compared to life under the conservative Kamuzu Banda regime 
between 1964 and 1994.

This public resistance came to a head with the mass anti-government 
demonstrations on July 20 and 21, 2011, which were seen as an attempt by 
concerned citizens to demand economic and political reforms in the country, and 
they were conducted under very strenuous conditions. A total of 20 people were 
killed by the police on this day; in Blantyre (2 people), Lilongwe (7), Mzuzu (10) 
and Karonga (1): 19 from gunshot wounds and one from teargas suffocation. 
Some 58 people were left injured from gunshot wounds or police beatings. 
Interestingly, the deaths in Blantyre took place after what appeared to have been 
a peaceful protest had already ended.

After these countrywide protests, civil society organisations tried to organise 
follow-up demonstrations, but they remained divided and their leaders felt 
responsible for those who lost their lives. 

“These 20 deaths were definitely a deterrent to people expressing themselves 
freely.”

The withdrawal of government advertising to the privately owned Nation 
newspaper, which was seen to be overly critical of the state, also instilled a 
sense of trepidation in the journalists working there, who avoided reporting on 
certain issues for fear of repercussions. Just two days before the July 20 protests, 
suspected supporters of the then ruling party, the Democratic Progressive Party 
(DPP), burnt two vehicles belonging  to the private radio station, Zodiak.



AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 201214

SECTOR 1

Since former vice-president Joyce Banda automatically assumed leadership of 
Malawi in April 2012, becoming the country’s first woman president, there is 
a sense that avenues for freedom of expression could be expanding. Since she 
became president she has rejected some of her autocratic predecessor’s policies 
including lifting the ban on homosexuality, stating that repressive laws must be 
repealed and appointing a new cabinet. As a result, foreign donors have begun 
to return to Malawi.

Malawians, however, are sceptical and cautious. “There is a sense of watch-and-
wait. It is too early to tell.”

Even women activists are reluctant to criticise the president in her new role as they 
risk being seen as unsupportive and negative. 

There is deep concern that critical voices in society are also being suppressed 
by the new leadership as many formerly outspoken civil society activists and 
prominent media players have accepted jobs in Banda’s new government.

“Bingu was fearsome but as a result he helped to create a strong civil society 
leadership. For Joyce, it is the opposite, as she has co-opted strong civil society 
leaders into senior government positions.”

Mention was made of government officials asking a media house  to tone down 
reports on a recently reignited border dispute between Tanzania and Malawi in 
August 2012. This stirred debate amongst staffers in the newsroom around issues 
of national interest versus issues of public interest. 

“Is this an attempt to limit freedom of expression or is it rather a request to 
exercise responsibility in the national interest?”

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 3.0 (2010 = 2.4; 2008 = 4.0; 2006 = 2.6) 



15

SECTOR 1

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

1.3 There are no laws or parts of laws restricting free-
dom of expression such as excessive official secrets or 
libel acts, or laws that unreasonably interfere with the 
responsibilities of media.

There is a considerable amount of legislation, which can be used to restrict 
freedom of expression in Malawi. These include sections of: 

•	 the Penal Code of 1930, which criminalises libel, sedition and 	 	
defamation; and 

•	 the Protected Flag, Emblems and Names Act of 1967, which prohibits 
the cartooning of the president; 

•	 the Police Act of 1946; 
•	 the Official Secrets Act of 1913 and 
•	 the Censorship and Control of Entertainments Act of 1968 

These laws, most of which date back to colonial times, have been broadly used 
to clamp down on freedom of expression, in the name of national security, while 
the Malawi Communications Regulatory Act of 1998 has been used to threaten 
to close down private broadcasters. 

In 1998, 34 repressive laws were sent to the Law Commission by the Civil Liberties 
Committee (CILIC), a civil rights organisation, and Article 19, for possible review. 
However nothing has yet been done in this regard and since then, eight new 
laws have been passed which have the potential to limit freedom of expression 
and access to information. These include the Malawi Revenue Authority Act of 
1998, which prevents journalists or ordinary members of the public from getting 
information on the budget.

Shortly before President Bingu wa Mutharika died in April 2012, State House 
issued a two-page warning (“Civil society organisations and media conduct 
inciting anarchy in the country”) stating that anyone who demeans the president 
will face the wrath of the law.

Two months after Joyce Banda came in to power in June 2012, parliament 
repealed a repressive amendment to Section 46 of the Penal Code, which gave 
the Minister of Information the power to ban publications deemed to be contrary 
to the public interest. This follows Banda’s announcement in May that parliament 
should repeal laws that deny Malawians the constitutional right to freely express 
themselves.

“As media practitioners, this is a big load off our shoulders, but many outdated 
and repressive laws remain on the statute books, and we still do not have access 
to information legislation.”



AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 201216

SECTOR 1

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.1 (2010 = 1.9; 2008 = 1.7; 2006 = 2.0)  

1.4 The Government makes every effort to honour 
regional and international instruments on freedom of 
expression and freedom of the media.

Article 211 of the Constitution states that “any international agreement 
entered into after the commencement of this Constitution shall form part 
of the law of the Republic if so provided by or under an Act of Parliament”. 

Thus, although the Malawian government has signed many international 
agreements, they are not automatically made into law.

“Nothing is being domesticated or implemented…government’s international 
commitments are all on paper.”

An example of this is the Malawi Broadcasting Corporation, which remains a state 
broadcaster, despite the government being a signatory to the 2002 Declaration 
of Principles on Freedom of Expression in Africa, which in Article VI states: “State 
and government controlled broadcasters should be transformed into public 
service broadcasters, accountable to the public through the legislature rather than 
the government.”

In general, Malawians are not made aware of which regional and international 
instruments have been signed by their government, and which of these have been 
domesticated in practice. “The process is neither systematic nor transparent.”

Banda’s new government is making an effort to inform the public about their 
commitments as she recently announced that it was working on domesticating 
the SADC Gender Protocol.



17

SECTOR 1

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.1 (2010 = 1.8; 2008 = n/a; 2006 = n/a)

1.5 Print publications are not required to obtain per-
mission to publish from state authorities.

Section 5 of the Printed Publications Act of 1947 states that anyone wishing to 
print or publish any newspaper must register it with the office of the Government 
Archivist and lodge copies of the publication with the National Archives. Print 
publications, as corporate enterprises, also need to register with the Registrar of 
Companies.

During 2010, the previous government tried to use the Printed Publications Act 
to close down the privately owned Weekend Times, ostensibly based on the 
fact that they had not deposited copies with the National Archives. However, 
the newspaper got an interdict from the High Court to stop this action and 
government subsequently dropped the case.

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.1 (2010 = 4.5; 2008 = n/a; 2006 = n/a)



AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 201218

SECTOR 1

1.6 Entry into and practice of the journalistic profes-
sion is not restricted by law.

Journalists are not required to be registered or accredited in order to work in 
Malawi, and as such entry into the profession is legally unrestricted.
“Anyone can wake up and work as a journalist.”

The self-regulatory Media Council of Malawi (MCM) issued press cards in the 
past to permanent employees and freelance journalists, but the body had been 
dormant for about two years by August 2012, following financial difficulties. This 
informal process was done in conjunction with media houses and the Ministry of 
Information. 

“These press cards helped to protect the public from unscrupulous people posing 
as journalists in order to get a free lunch or extort money from members of the 
public. They also helped to protect the profession.”

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 4.9 (2010 = 4.6; 2008 = 4.7; 2006 = 5.0)  

1.7 Confidential sources of information are protected 
by law and/or the courts.

There are no laws in Malawi that protect confidential sources of information. 

However, in the past the courts have protected the media from revealing their 
sources. In 2010, the privately owned Zodiak radio station was taken to court 
after refusing to reveal a source of one of their stories deemed a threat to public 
security. The judge ruled in the station’s favour and Zodiak subsequently won the 
case the following year.



19

SECTOR 1

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 1.6 (2010 = 1.6; 2008 = 1.4; 2006 = 2.4)  

1.8 Public information is easily accessible, guaranteed 
by law, to all citizens.

Article 37 of the Constitution gives citizens the right to access public information:

“Subject to any act of Parliament, every person shall have the right of 
access to all information held by the state or any of its organs at any level of 
government in so far as such information is required for the exercise of his 
right.”

However, there is still no supporting legislation in this regard and an Access to 
Information Bill has been under discussion for more than a decade.

“Despite a constitutional guarantee, those who hold the information generally 
do not give it.”

Legislation, including the Defence Forces Act of 2004, the Banking Act (1989), 
the Malawi Police Act (2010), the Malawi Revenue Authority Act (1998) and 
the Official Secrets Act (1913), prohibits government officials from revealing 
information without being authorised by their superiors to do so.

There are numerous instances of the media being denied access to public 
information in order to inform the public. In July 2012 President Joyce Banda 
announced during a rally that foreign money was starting to pour back in to the 
country. However, it has not been possible for the media to ascertain how much 
money is coming in and how the government intends to spend it, as officials 
concerned refuse to divulge any details in this regard.

Section 88A (1) of the Malawi Republican Constitution requires the President 
Cabinet Ministers and Members of Parliament, to disclose all their assets, 
liabilities and business interests – as well as those of their spouses or any 
assets that are held on their behalf – upon election or appointment. 



AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 201220

SECTOR 1

However Banda has refused to divulge her business assets, saying she did so 
when she was appointed Vice President and is now serving part of the same 
presidential term from 2009. The Attorney General, who she appointed into his 
position, has supported her in this regard.

Even after a prison riot in Zomba in July 2012, the Prisons Ministry refused to 
reveal how many prisoners had been killed.

“If professional people, including journalists, lawyers and even members of 
parliament, are struggling to access state-held information, ordinary citizens have 
zero access, even at a District Council level… they don’t even know they have 
the right to ask for information about why there are no drugs in hospitals, for 
example.”

Another point of concern when it comes to public information being accessible, 
is that when official documents are available, they are published in English, the 
country’s official national language, although the national language, Chichewa, is 
spoken by almost 60 percent of the population of some 15,4 million, according to 
the World Bank. The last National Population and Housing Census of 2008 found 
that only one percent of Malawians could read and write in English.

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 1.7 (2010 = 1.8; 2008 = 1.9; 2006 = 1.8)   

1.9 Websites and blogs are not required to register 
with or obtain permission from state authorities.

Websites and blogs do not have to register with or obtain permission from state 
authorities. Currently, there are no laws in Malawi that govern the internet or 
restrict internet service providers from operating.



21

SECTOR 1

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

“Anyone can set up a website or blog. Malawians use them to talk about topical 
issues and even publish scandals online, which the newspapers might be too 
careful to publish.”

While Malawians may feel free to express themselves in this manner, the audience 
is very limited as a small minority of Malawians have access to the internet. 
The International Telecommunications Union statistics for 2009 showed that 
approximately 4.7 percent of the country’s inhabitants used the internet.

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 5.0 (2010 = 4.8; 2008 = n/a; 2006 = n/a)

1.10 The State does not seek to block or filter Internet 
content unless laws provide for restrictions that serve 
a legitimate interest and are necessary in a democratic 
society.

From 2004 to 2012, under the leadership of Bingu wa Mutharika, attempts 
were made by the state to block national access to the websites of two private 
newspapers which were seen to be in opposition to the government. These 
were the Nyasa Times and The Nation Online. However, as these websites were 
registered overseas, prohibiting access was not possible.

Mention was made of an opposition Member of Parliament complaining, 
during a May 2012 sitting of parliament, that access to the Nyasa Times and 
other websites, including Facebook, had been blocked within the parliamentary 
precinct. Government admitted that it had done this to limit distractions and not 
curtail access to information.



AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 201222

SECTOR 1

Mention was also made of a new K2.9 billion machine that the Malawi 
Communications Regulatory Authority (MACRA) is said to be considering 
purchasing, apparently to ensure that companies offering SMS services are 
operating as they should. Rumours are abounding that this machine will be able 
to spy on all electronic communications.1

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 3.9 (2010 = 4.4; 2008 = n/a; 2006 = n/a)   

1.11 Civil society in general and media lobby groups 
actively advance the cause of media freedom.

The Malawian chapter of the Media Institute of Southern Africa (NAMISA) is the 
most active media lobby group in Malawi on issues of media freedom. NAMISA 
is often partnered by the Human Rights Consultative Committee - a civil society 
organisation to lobby on media freedom issues such as the Access to Information 
Campaign and issuing solidarity statements when journalists are arrested.

Panellists felt, however, that these lobby groups have not done enough to involve 
the public in advancing the cause of media freedom.

In August 2012, just two days before the Malawi AMB was held, media owners 
united to form a new organisation, in the form of a trust, called the Association 
of Media Owners (AMO). The agenda of AMO is to broadly, “act as a catalyst for 
change in promoting social transformation for economic growth and democracy 
in Malawi”. 

It also intends to ensure the sustainability of the country’s media, and to strengthen 
and revive the self-regulatory Media Council of Malawi, which promotes media 
ethics within the industry, in order to prevent the state from setting up a similar, 
statutory body.

1	 At the time of going to print, the Malawi government, led by President Banda, had proposed a new electronic 
communications bill, dubbed the E-Bill, which could pose serious threats to freedom of Expression in cyberspace.



23

SECTOR 1

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 3.7 (2010 = 4.4; 2008 = 3.0; 2006 = 4.1)  

1.12 Media legislation evolves from meaningful con-
sultations among state  institutions, citizens and inter-
est  groups.

Under Bingu wa Mutharika, the government held consultations with the media 
and citizens on certain issues, such as the amendment to Section 46 of the Penal 
Code (relating to the banning of publications by the state). In retrospect there is 
a realisation that these discussions were meant to give the impression that the 
media and public were part of a consultative process but the outcomes, especially 
in this instance, clearly show that the results did not reflect citizens’ or the media’s 
input.

Since Joyce Banda became president, she has repealed Section 46, but this was 
not done in consulation with the media or civil society, and appeared to be more 
of a reaction to what her predecessor had done.

“It is her way of showing that she is different; that she can reverse Bingu’s 
decisons. We are hoping that this lack of consultation won’t become the norm 
within the new government. Her approach so far seems politically expedient to 
get donors back to Malawi.”



AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 201224

SECTOR 1

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.6 (2010 = 2.6; 2008 = n/a; 2006 = n/a)   

Average score for sector 1:	 3.0 (2010 = 3.2)2

2	 For 2009 the indicators were reviewed, amended and some new indicators such as those addressing Information 
Communication Technology (ICT) were added. Consequently, the comparison of some indicators of the 2006 and 
2008 report is not applicable (n/a) in some instances in which the indicator is new or has been amended. Evidently, 
this has to be taken into account too, when the overall sector scores are compared.



SECTOR 2

25AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

The media landscape, including new 
media, is characterised by diversity, 
independence and sustainability. 

SECTOR 2: 



26

SECTOR 2

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

The media landscape, including new 
media, is characterised by diversity, 
independence and sustainability. 

2.1 A wide range of sources of information (print, 
broadcasting, internet, mobile phones) is accessible 
and affordable to citizens. 

There are numerous state, private and community owned broadcasters and print 
outlets in Malawi. The most accessible means of accessing information is through 
radio, as literacy in English is low - the 2008 census statistics showed it to be 
only one percent. The cost of daily newspapers, which are mostly published in 
English, is too high for the majority of the population at about K250 (US$1) each. 
Newspapers used to cost K300 before the currency was devalued in May 2012, 
effectively halving Malawians’ salaries. When the government removed VAT of 
16.5 percent from newspapers in June 2012, their cover price dropped to K250. 
As a comparison, a loaf of brown bread costs K290. An estimated 62 percent of 
the 15.4 million Malawian population live below the poverty line, surviving on 
less than US$1 a day. An additional 22 percent are considered “ultra poor” by the 
United Nations standards.

Print
There are two daily newspapers in Malawi, both privately owned and published 
in English: The Daily Times and The Nation. The Nation has a circulation of about 
18,000 per day. There are six privately owned weekly newspapers, including the 
Business Times, which emerged within the last two years.  Two of these weekly 
newspapers are published in English and Chichewa (Malawi News and Weekend 
Nation), while the fortnightly Fuko Nation is published in the indigenous 
languages, Chichewa and Tumbuka. The Weekend Nation sells about 30,000 
copies every Saturday.

There are currently no daily state owned newspapers. Boma Lathu, which used to 
be a monthly publication, appears very irregularly, and the Weekly News stopped 
being published in December 2010. Another state newspaper that evolved out 
of the Weekly News was the Malawi Mail, but this also ceased publication, in 
December 2011. These were all products of the government’s information 
department within the Ministry of Information.

There are five local magazines in Malawi: a weekly, three bi-monthlies and a 
quarterly. They are all published in English, except for Nkwaso magazine, which is 
published in Chichewa by the Catholic Church and emerged on the market within 
the last two years.



SECTOR 2

27AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

In general, newspapers arrive late on the day of publication, or the following day, 
in semi-urban/rural areas. In more remote rural areas, print media is not available. 
Nation Publications’ Fuko Nation is aimed specifically at rural areas. Access to 
newspapers in Malawi is limited by the fact that most of them are published in 
English, a language in which a small percentage of the population are literate.

Broadcasting
There are 24 radio stations in Malawi and of these, there are two state-owned 
radio stations - Malawi Broadcasting Corporation (MBC) 1 and 2. More than any 
other broadcaster, these stations are virtually national, reaching about 95 percent 
of the country, “if all the transmitters and other equipment are working”. Border 
areas in particular tend to have partial or even no local broadcast reception. 

There are eight private, commercial radio stations, some like Capital Radio, Zodiak 
and Joy Radio, which cover most of the country’s three regions, while others 
broadcast to specific areas within the country. Galaxy FM, owned by the daughter 
of the former President Bingu wa Mutharika, was launched in early 2012. 

Two of these private radio stations in particular, Zodiak and Capital Radio, are 
“giving MBC a run for its money”, as they are starting to be seen as more credible 
sources of news. Zodiak broadcasts in English and Chichewa and is usually the 
station to broadcast the latest news.

There are 14 community radio broadcasters in Malawi, eight of which are 
religious in nature. Most broadcast specifically to a small geographical community, 
although Radio Islam, Transworld Radio and Radio Maria broadcast within all 
the three regions. Radio Maria has the second biggest reach after MBC and its 
listenership is very wide.

BBC Radio is also relayed to all three districts.

In terms of television, the arena is dominated by the state broadcaster, MBC 
Television, which reaches most of the country. There are also three religious TV 
stations, with a much smaller reach, including the new broadcaster, AFJ. The 
satellite subscription service from South Africa, DSTV, is also available in Malawi, 
although most Malawians cannot afford this service.

In July 2012, the government issued nine new broadcasting licences to 
community/religious radio stations, and 11 licences to private and community 
television stations. These new players have been given 12 months to set up, and 
by August 2012 only AFJ was already operational. Some of these new stations will 
be national, while others will be regional or community.

Mobile phones and internet
Most Malawians use their mobile phones, rather than computers, to access the 
internet. The International Telecommunications Union (ITU) 2011 statistics show 



28

SECTOR 2

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

that 3.9 million Malawians have mobile phones, which is about one quarter of 
the population. 
 
Mobile phones are relatively cheap in Malawi, around K4,000 (US$16). There 
are four mobile phone companies in Malawi: Airtel, Telecom Networks Malawi 
(TNM), Access and MTL.The ITU 2011 statistics show that 3.33 percent of the 
population have access to the internet, but just 0.06 percent of the population 
have fixed broadband subscriptions. The ITU has described Malawian internet 
access as one of the most expensive in the world. As of December 2011, there 
were 112,100 Facebook users in Malawi, a 0.7 percent penetration rate.

Internet access is also provided through internet cafés in Malawi, and telecentres, 
which are operated by the state through the Ministry of Information in some 
selected rural areas, and elsewhere by the private sector and through mobile 
network providers, Airtel and TNM.

The lack of recent audience research in Malawi makes comprehensive analysis of 
this sector difficult, as objective and comprehensive readership and viewership 
statistics are unknown.

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 3.6 (2010 = 2.5; 2008 = 3.0; 2006 = 2.6)   

2.2 Citizens’ access to domestic and international me-
dia sources is not restricted by state authorities.

Generally, there are no state restrictions to domestic and international media 
sources. 

“In this technologically advanced era, with access to the internet, the authority 
of the Censorship and Classification Board is being diminished and the board is 
becoming irrelevant.”



SECTOR 2

29AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 4.9 (2010 = 4.6; 2008 = 4.0; 2006 = 2.6)   

2.3 Efforts are undertaken to increase the scope of cir-
culation of the print media, particularly to rural com-
munities.

In general, there is not a large amount of effort being made by the state or private 
media to increase the scope of circulation of the print media to rural communities. 
The 16.5 percent reduction by government of the VAT on newspapers has made 
them slightly more affordable, however, so this could be seen as a positive step 
to support the media.

In addition, two private publications are making some inroads in this regard. Fuko 
Nation, a fortnightly local-language newspaper within The Nation stable, was 
launched in 2010 with the aim of targeting rural readers. Nkwaso, a Chichewa 
Catholic Church publication, also attempts to reach out to outlying areas using 
the church as its distribution network.

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.8 (2010 = 2.5; 2008 = 2.3; 2006 = 1.5)  



30

SECTOR 2

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

2.4 The editorial independence of print media pub-
lished by a public authority is protected adequately 
against undue political interference.

Currently, there are no state print publications, except for the government 
mouthpiece Boma Lathu, which used to be a monthly publication, but now 
appears very irregularly. Some panellists felt that it is not a propaganda tool, as it 
does provide some useful information about government projects. 

There is no protection of Boma Lathu’s editorial independence from political 
interference, and the Editor in Chief is the Minister of Information.

The content of the now non-existent state publication, Weekly News, was all in 
favour of the government and included very few alternative voices, except when 
used negatively.

“The Weekly News was totally in support of the state machinery.”

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 1.3 (2010 = 1.4; 2008 = 1.4; 2006 = 1.6)  

2.5 Adequate competition legislation/regulation seeks 
to prevent media concentration and monopolies.

There is no legislation preventing one company or individual from owning 
many different media outlets, and this does occur, even across media platforms. 
Blantyre Newspapers, for example, owns five newspapers (The Daily Times, and 
the weeklies: Sunday Times, Weekend Times, Malawi News and Business Times). 
In July 2012, the company was awarded a commercial television licence for BNL 
Television. Nation Publications owns three newspapers (the weeklies, Nation on 
Sunday and Weekend Nation, and the fortnightly Fuko Nation). Montfort Fathers 



SECTOR 2

31AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

owns three magazines (Nkwaso, The Lamp and Together), while the state has one 
television station (MBC Television) and two radio stations (MBC 1 and 2).

There is a Competition and Fair Trading Act (1998) but there have been no known 
cases of this legislation being used to limit cross or multi-ownership within the 
media sphere.

The Malawi Communications Regulatory Authority (MACRA), the regulatory body 
governed by the Communications Act of 1998, does limit private broadcasters to 
some degree – i.e. a private broadcaster is not allowed to have both a national 
radio and a national TV licence, although the state is exempt from such a 
restriction. This appears to be more about reach and access, and is not related to 
issues of competition.

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.3 (2010 = 3.3; 2008 = 1.7; 2006 = 2.1)   

2.6 Government promotes a diverse media landscape 
with economically sustainable and independent media 
outlets.

The government does not support a diverse and economically sustainable media 
landscape. Generally, there are no tax exemptions on the media sector, except 
for the 16.5 percent VAT on newspapers, which has been removed by the state. 
Appeals have been made to the past and present government by media owners 
and managers to have duties lifted on transmitters, printing presses, ink, paper, 
and so on, but nothing has come of these.

As a result of escalating costs and the devaluation of the kwacha, newspapers 
have had to scale down their operations in various ways, with some tabloids 
reducing their page size even further.



32

SECTOR 2

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 1.6 (2010 = 2.1; 2008 = n/a; 2006 = n/a)     

2.7 All media fairly reflect the voices of both women 
and men.

When it comes to sources, male input tends to dominate the media in Malawi. 
Panellists felt that the media makes a concerted effort to include women’s voices 
but women remain reluctant to speak.

“Women are the biggest culprits: they don’t want to talk, whether they are in 
positions of power or villagers.”

The lack of women’s participation in this regard appears to be a cultural issue: in 
the structure of Malawian society, men traditionally make the decisions, and this 
extends to professional issues as well. Panellists noted that this issue is gradually 
improving, however.

“Until Joyce (Banda) came to power, Malawi has been a man’s world. It remains 
to be seen if she will make a difference, culturally.”

A Gender Links Gender and Media Progress Study conducted in 2010 found that 
women as news sources in Malawi had increased to 20 percent from the 11 
percent recorded in the 2003 Gender and Media Baseline Study.

Most of the news stories in Malawi are not human-interest issues, but seek 
professional opinions on topical and national issues. However, there are still very 
few women in decision-making positions in Malawi, and even those few who are 
decision makers, are not willing to speak publicly. 

Largely, women appear to be represented in the media in vulnerable (victims of 
rape, domestic violence etc) or titillating positions.



SECTOR 2

33AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.7 (2010 = 3.0; 2008 = n/a; 2006 = n/a)

2.8 All media fairly reflect the voices of society in its 
ethnic, linguistic, religious, political and social diver-
sity.

The print media are represented by a very small set of languages: mostly English 
with a few publications in Chichewa. Malawi News and Weekend Nation are 
published in English and Chichewa, while Fuko Nation is published in Chichewa 
and Tumbuka. 

The state radio stations broadcast news and programming in eight different 
langauges, including English, during the day while state television news is 
broadcast in English and Chichewa. 

Private radio stations lack the resources to broadcast in multiple languages, and 
news and programming is mostly conducted in English. Community radio stations 
fare better in this regard and individual stations broadcast in Chichewa, Yao or 
Tumbuka, depending on the audience they are catering to.

In the mainstream media, religious content tends to be dominated by the Christian 
and Islamic faiths. Panellists felt that various religions were fairly well represented, 
however, through the large number of religious community radio stations.

Minorities, such as gays and lesbians, generally get no coverage in the mainstream 
media. However, since President Joyce Banda announced lifting the ban on 
homosexuality, there has been some positive coverage in this regard.

Political views are fairly represented across the board, but not within each media 
house which tends to reflect the owner’s leaning.



34

SECTOR 2

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 3.8 (2010 = 3.2; 2008 = n/a; 2006 = n/a)

2.9 The country has a coherent ICT policy or the gov-
ernment implements promotional measures, which 
aim to meet the information needs of all citizens, in-
cluding marginalised communities.

A draft ICT for Development Policy exists and government seems to be making 
some effort to make such technologies accessible to marginalised communities. 
The policy was drafted and circulated in 2003, and attempts were made in 2010 
by the Office of the President and Cabinet, the private sector and civil society to 
revise this draft. Panellists were unclear what has happened since in this regard 
and this policy remains at draft level. However, the government appears to be 
implementing elements of this draft by establishing telecentres in rural areas, for 
example, where community members can access the internet.

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 4.0 (2010 = 3.5; 2008 = n/a; 2006 = n/a)



SECTOR 2

35AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

2.10 Government does not use its power over the 
placement of advertisements as a means to interfere 
with editorial content.

Government has in the past used the placement of its advertising to support or 
deny support to the private media, depending on whether or not the editorial 
content is in agreement with government.

In August 2009, government pulled the majority of its advertising from the 
private newspaper, The Nation, as it was seen to be too critical of the state. Only 
tenders were still published in The Nation, as tender regulations stipulate that 
government must advertise in two national dailies. The newspaper also lost out 
on private sector advertising as a result, because some corporate organisations 
did not want to be seen antagonising the government and thus shunned The 
Nation.

When Joyce Banda came to power in April 2012, this unofficial ban was rescinded.
During Banda’s ‘100 Days’ celebration, the Office of the President ensured that 
all the mainstream newspapers had an equal amount of government advertising.

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.0 (2010 = 1.3; 2008 = 4.1; 2006 = 3.2)

2.11 The advertising market is large enough to support 
a diversity of media outlets.

Ironically, although Malawi is classified internationally as a low-income country, 
characterised by high levels of poverty, the advertising market is considered to 
be large enough to support a diversity of media outlets and advertising currently 
sustains the media. Some panellists felt that there was even room for more media 
outlets.



36

SECTOR 2

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

As no recent market research has been conducted in Malawi, it is difficult for 
media outlets to determine their audience, and advertising in the print media 
tends to be mixed, with higher and lower market adverts alongside one another.

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 4.3 (2010 = 2.8; 2008 = 2.3; 2006 = 2.2)

Average score for sector 2:	 3.0 (2010 = 2.7)



37

SECTOR 3

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

Broadcasting regulation is transparent 
and independent; the state broadcaster 
is transformed into a truly public 
broadcaster.

SECTOR 3: 



38

SECTOR 3

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

Broadcasting regulation is transparent 
and independent; the state broadcaster 
is transformed into a truly public 
broadcaster.

3.1 Broadcasting legislation has been passed and is im-
plemented that provides for a conducive environment 
for public, commercial and community broadcasting.

Broadcasting in Malawi is regulated by the Communications Act of 1998, 
which provides for a three-tier system of public, commercial and community 
broadcasting. This legislation sets the framework for the MBC to become a truly 
public broadcaster, although the practical application of this is problematic and it 
remains a state broadcaster.

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 3.3 (2010 = 4.8; 2008 = 3.9; 2006 = 3.3)

3.2 Broadcasting is regulated by an independent body 
adequately protected by law against interference 
whose board is appointed - in an open way - involv-
ing civil society and not dominated by any particular 
political party.

The Malawi Communications Regulatory Authority (MACRA) is supposed to be 
independent in the performance of its functions, according to Section 5 of the 
Communications Act of 1998, which governs the broadcasting regulatory body. 
However, the seven members of the MACRA board and its chairperson are 
appointed by the president, following nominations supplied by the Ministry 



39

SECTOR 3

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

of Information, with no protection from state interference. This process is not 
transparent and does not involve civil society, although, legally, there is meant to 
be public consultation and interest groups are expected to submit nominations. 

Section 6 of the Act states: “that the Secretary to the President and Cabinet, and 
the Secretary for Information, must be represented on the board as two of the 
ex-officio members.” 

Section 9 of the Act states: “that the Minister of Information, on the 
recommendation of MACRA, shall appoint the Director-General, thus making the 
DG directly responsible to the minister and not the board.” 

“The current MACRA board was appointed just a few days ago (in August 2012) 
and it came like a bolt out of the blue, through press announcements.”

Panellists said that as a result, there was a lack of political integrity on the board, 
while the professionalism of the board members was highly questionable. 
Chairperson Martha Kwaitane’s background is in health rights activism.

“The new board members are unknowns in the broadcasting sector. We doubt 
whether they have any broadcasting experience at all. All we suspect is that they 
are all presidential sympathisers.”

“MACRA is the cash-cow of the government. It charges exorbitant rates to 
telecommunications companies and broadcasters to use their transmitter towers 
and for licences.”

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 1.6 (2010 = 1.7; 2008 = n/a; 2006 = n/a)



40

SECTOR 3

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

3.3 The body, which regulates broadcasting services 
and licences, does so in the public interest and ensures 
fairness and a diversity of views broadly representing 
society at large.

“The policies look good on paper, but in practice MACRA has always favoured 
the ruling  party.”

During the past regime, the content on the MBC was 95 percent ruling party 
propaganda. Any other broadcaster, which deviated in any way from the state 
viewpoint was threatened by the state with losing its licence. During January 
2011, the MACRA director-general warned Capital Radio of this, after it aired a 
story saying that the then president was surrounded by “hand clappers”. The DG 
said this was tantamount to stirring up public discord, hatred and ridicule.

Before Joyce Banda took over as president, broadcast licence applicants were 
seen as a threat to government and most licences were given to religious and/or 
community stations, which were seen as less of a threat to the state than news 
broadcasters. This has changed in recent months, with almost 20 new licences 
being awarded to private and community radio and television stations in July 
2012.

However, members of the public and the media, specifically, are still in the dark as 
to the criteria for the issuance of a broadcasting licence.

“All the private broadcasters are doing the same thing – entertainment and news. 
There is no diversity.”

The current concern is that many of the outspoken civil society and media activists 
have been incorporated into Banda’s new government, resulting in a vacuum of 
NGO criticism. For example, Brian Banda, an outspoken and highly experienced 
media practitioner who was previously a presenter on Capital Radio’s weekly 
Straight Talk programme, is now the State House press officer, while former editor 
of Malawi News, Steven Nhlane, is now the presidential press secretary.

“Opposition voices have been subdued and recruited into the establishment. The 
voices of dissent have been silenced with monetary rewards.” 



41

SECTOR 3

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.0 (2010 = 2.4; 2008 = 1.7; 2006 = 2.8)

3.4 The state/public broadcaster is accountable to the 
public through a board representative of society at 
large and selected in an independent, open and trans-
parent manner.

Section 89 of the Communications Act stipulates that the MBC must be headed 
by a six-member board, on which the Secretary of Information serves as an ex-
officio member. The President appoints the chairperson of the board, while the 
Public Appointments Commission, is said to assist with the selection of the other 
board members. There is no public consultation or nominations in this regard and 
the process is not transparent. 

“This process is very vulnerable to political manipulation, and the board in the 
past tended to be skewed in favour of the ruling party.”

The director-general of the MBC is supposed to be appointed by the board, 
although the two most recent DGs were appointed by the president. It is unclear 
which president appointed the current DG as the appointment was made shortly 
after wa Mutharika’s death in April 2012. The board in place by August 2012 had 
been appointed two years previously. 

There are no members of civil society on the current board, apart from a 
clergyman. A traditional chief and a businesswoman also sit on this board, but 
the panellists felt that it was not broadly representative of society.

There is no legal provision for the independence from the State of the board. 

“In terms of issues of finances and programming, the board appears independent 
in the boardroom but beyond this, outside, their powers are limited. The board 
does not have the teeth to guide the MBC ship as the DG answers to the president 
and not the board, and therefore won’t necessarily take up the board’s decisions.”



42

SECTOR 3

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 1.6 (2010 = 2.0; 2008 = 1.2; 2006 = 1.3)

3.5 Office bearers with the State and political parties 
as well as those with a financial interest in the broad-
casting industry are excluded from possible member-
ship on the board of the state/public broadcaster.

Section 90 of the Communications Act stipulates which people will be excluded 
from MBC board membership, including members of parliament, ministers or 
deputy ministers, as well as members of political party committees, at a district, 
regional or national level. 

Mention was made, however, of MBC board member Tony Kandiero’s recent 
appointment as spokesperson of the Malawi Congress Party in June 2012. 
Regardless of his new office bearer status, he remains on the MBC board. 

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 3.2 (2010 = 3.1; 2008 = 2.7; 2006 = 2.1)



43

SECTOR 3

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

3.6 The editorial independence of the state/public 
broadcaster from political influence is guaranteed by 
law and practiced.

The Communications Act of 1998, which establishes the Malawi Broadcasting 
Corporation, states that the broadcaster is required to offer diverse programming, 
encourage a diversity of opinions on matters of public interest, reflect the diversity 
of Malawian culture and, in so doing, ensure respect for human rights, the rule 
of law and the constitution.

Section 2 of 87 guarantees the independence of the MBC, stating that it 
should:
(a) 	 function without any political bias and independently of any person or 

body of persons; 
(b) 	 support the democratic process; 
(c) 	 refrain from broadcasting any matter expressing its opinion or the 

opinion of its board or management on current affairs or on matters of 
public policy, other than broadcasting matters; 

(d) 	 provide balanced coverage of any election; and
(e) 	 have regard to the public interest.

This legally enshrined independence is generally not practised, however. While 
under Mutharika, his opponents were not given a voice on MBC, since Banda 
assumed power a similar approach is being taken, but now in reverse. Thus, the 
MBC tends to support and promote whichever party is in power, and deny airtime 
to alternative voices. For example, the current opposition leader, Peter Mutharika, 
brother of the late president, has not appeared on MBC television since April 
2012, when the regime changed.

“There is an assumption that this has always been an unwritten presidential 
directive. It is an unofficial government policy, not to present opponents’ views on 
the MBC. When government tells MBC staff that the airwaves will be opened up, 
it doesn’t really mean it. MBC staff are adept at censoring themselves in favour 
of the ‘powers that be’.”



44

SECTOR 3

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 1.8 (2010 = 2.3; 2008 = n/a; 2006 = n/a)

3.7 The state/public broadcaster is adequately funded 
in a manner that protects it from arbitrary interference 
through its budget and from all commercial pressure.

60 to 70 percent of MBC funding comes from the government, with the 
remainder being supplemented by advertising. Viewers do not have to pay licence 
fees currently, although the Communications Act stipulates that this should be 
done. Panellists agreed that the amount of money given to the broadcaster by 
the state is insufficient. As a result of this inadequate funding, it faces pressure 
from both the state and the commercial sector, in terms of its editorial content. It 
is an unwritten rule at the MBC that critical reporting on the state or ruling party 
is not done, while dominant advertisers, such as mobile phone service providers, 
are also ‘hands-off’ in terms of negative reporting.

“Perhaps it is time to restructure the MBC. It is such a large organisation and 
there are so many staff members, but the programming is poor, compared to that 
offered even by the small private radio station, Zodiak.”

The amount of money government provides to the MBC is public information.

“On paper, this amount is just enough to pay for staff salaries for one year, 
but does not cover operational costs, which must be funded by advertising. In 
practice, however, the MBC usually receives less than promised by the state. For 
example, in June 2012, it received K17 million out of K47million promised. The 
following month, this state subsidy was also too little and delayed.”

“The money the MBC gets is not adequate but it does the best that it can with 
what it has.” 



45

SECTOR 3

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.3 (2010 = 2.4; 2008 = n/a; 2006 = n/a)

3.8 The state/public broadcaster is technically accessi-
ble in the entire country.

MBC radio and TV is technically accessible throughout about 95 percent of the 
country, when all the transmitters and related equipment are working optimally. 
The five percent where the MBC radio or TV signal does not reach tends to be in 
mountainous or border areas, especially along the border with Mozambique to 
the south.

In reality, however, there are regular technical problems. If the power utility, 
Eskom, has a problem with a specific transponder, for example, it can take up 
to three weeks to repair, leaving sections of the country without access to the 
state broadcaster. Technical problems on an MBC transmitter can take “days or 
weeks” to rectify.

In addition, about 80 percent of Malawians live with limited services and only a 
very small proportion of the population (seven percent according to the World 
Bank 2012 statistics) have access to electricity, meaning that most citizens cannot 
access MBC television, even if they live within the signal reach. Solar power is also 
prohibitively expensive for most Malawians.

“The areas where the government is not popular are considered politically 
sensitive areas, so they ensure that they have a signal there.”

The MBC is considering putting its content online. The state broadcaster, which 
does not even have a website, has been talking about this for three years. 

For those who can afford the additional equipment, MBC signals are also 
available through a free-to-air satellite decoder and viewers as far flung as China 
and Ethiopia have been watching and listening to the state broadcasters’ services. 
This has been supported by the UN and is paid for by Treasury, at a monthly 
hosting fee of US$1,000.



46

SECTOR 3

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 3.6 (2010 = 3.8; 2008 = 4.1; 2006 = 3.8)

3.9 The state/public broadcaster offers diverse pro-
gramming formats for all interests.

In the past, during the previous regimes, there was no diversity of views on the 
MBC. Since Joyce Banda came into power, however, in April 2012, there seems to 
be a change in this regard as the state broadcaster is not being used in the same 
way to spread ruling party propaganda. However, panellists agreed that the MBC 
is still not accommodating opposition views.

“I haven’t yet heard radical views on MBC, which are in opposition to the current 
regime. Those who opposed the previous president are now seen as allies to the 
MBC. There is no civil society criticism of the Joyce Banda on the MBC.”

Linguistically, the MBC offers considerable diversity, with news broadcast in eight 
languages. The non-political content is considerably diverse as well and both the 
state’s radio and television services offer programming on education, economics, 
women’s issues and sport.

“The MBC has an institutionalised gender policy and its programming tends to 
reflect this.”

Members of non-governmental organisations (NGOs) said that even if they have 
paid for an advertorial/special feature to be broadcast on MBC TV, “if what the 
president has done is seen to be more important, our show will be sidelined”.



47

SECTOR 3

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 3.8 (2010 = 3.2; 2008 = 3.4; 2006 = 3.6)

3.10 The state/public broadcaster offers balanced and 
fair information in news and current affairs, reflecting 
the full spectrum of diverse views and opinions.

In terms of news and current affairs, political stories take priority on MBC TV and 
radio, with issues about the president and ruling party generally dominating.

“The president is the news, even if it is not newsworthy. There is always a story 
about the president on MBC TV and radio news.”

Since Joyce Banda came into power, some positive changes have been noticed, 
with a story about the president sometimes taking second or third place in a TV 
or radio news bulletin. Political news coverage is starting to become slightly more 
diverse, but is still not regarded as balanced or fair, with too few opposition voices 
being heard on the national broadcaster.

In terms of other news issues, panellists noted that MBC was definitely far more 
fair and balanced, representing more than one side of each story. The two MBC 
radio stations offer a much wider variety of programmes, than the state TV station.



48

SECTOR 3

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.6 (2010 = 3.1; 2008 = 1.3; 2006 = 2.1)

3.11 The state/public broadcaster offers as much di-
verse and creative local content as economically 
achievable.

Panellists felt that the MBC radio stations, in particular, were offering more local 
and diverse non-political content than any other radio station in the country, 
including programmes on agriculture, developmental issues, education, women 
and girls, health in general and HIV-AIDS specifically. 

MBC Radio One and Two offer about 95 percent local programming, which 
exceeds the content stipulation of the Communications Act, which demands that 
MBC offer 60 percent local content and 40 percent international programming.
“Only news and politics disturbs the balance.”

Three years ago, MBC TV had about 15 percent local content. This percentage 
has now swelled to over 90 percent.

“Even though the resources are limited and the technological equipment is 
inadequate, the quality of MBC programmes, especially on radio, is very good.”
Panellists felt that MBC’s local programmes could be more creative, however. 
Television shows, especially, comprise many talk shows.

MBC also has radio listeners’ clubs around the country, where MBC provides 
recorders to the club members, who identify topical issues that they feel are 
important. The ensuing discussions are recorded and sent to the MBC to be 
broadcast.

“MBC radio works more with the grassroots level than any other Malawian radio 
station. Through the radio listening clubs, questions are raised by the communities 
and possible solutions are offered. Mostly, politicians or district officials respond 
to these programmes in a very positive way.” 



49

SECTOR 3

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 3.8 (2010 = 2.9; 2008 = 4.3; 2006 = 3.2)

3.12 Community broadcasting enjoys special promo-
tion by the government given its potential to broaden 
access by communities to the airwaves. 	

Most community radio stations in Malawi are in a dire state, financially and 
technically, and the state does not support them directly, apart from making 
community broadcasting licences available and scrapping duties on broadcasting 
equipment. 

There are some supportive partnerships between commercial and community 
radio stations, with commercial stations providing content, such as news, for free 
to community stations, as in the case of Zodiak and Mudziwathu.

The broadcasting regulatory body, MACRA, does provide training to commercial 
and community radio presenters and producers, but as most of the community 
stations are run by volunteers, with a high staff turn-over, continuity is a problem 
and newly learnt skills are not entrenched within the community radio stations. 
There is generally a dearth of management skills within community radio stations, 
an issue which is currently not being addressed.

A few private radio stations have taken the initiative to partner with community 
radio stations and are training staff in all aspects of broadcasting including 
management, at no cost to the beneficiaries. 

A community radio licence costs K20,000 (US$80) per year and, as most 
community radio stations have very limited funding and are run by volunteers, 
this amount can be difficult to raise.

Community radio stations in Malawi are allowed commercial sponsorship through 
advertising and many have support from donors, such as UNICEF. However, donors 



50

SECTOR 3

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

have withdrawn their support from such projects when there is a contestation of 
ownership.

Of the 14 active community radio stations in the country (including the religious 
stations), only Mudziwathu Radio in Mchinji, started by the NGO Creative Centre 
for Community Mobilisation (CRECCOM) is the exception, as it is doing very well. 

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.9 (2010 = 2.5; 2008 = 1.3; 2006 = 1.9)

Average score for sector 3: 	 2.7 (2010 = 2.9)



SECTOR 4

51AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

The media practice high levels of 
professional standards.

SECTOR 4: 



52

SECTOR 4

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

The media practice high levels of 
professional standards.

4.1 The media follow voluntary codes of professional 
standards, which are enforced by self-regulatory bod-
ies that deal with complaints from the public.

The Media Council of Malawi (MCM), a self-regulatory body, has drawn up a code 
of conduct, to which most media in the country subscribe: radio, television and 
print, as well as state, commercial and community. Most media houses also have 
their own codes of conduct and in-house complaints procedures, overseen by the 
managing editor.

As of August 2012, the MCM had been dormant for two years following financial 
difficulties. As a result, the MCM’s complaints and disciplinary procedures have 
been suspended, temporarily. Efforts are apparently underway to revive the media 
council once more.

The MCM’s Ethics, Complaints and Disciplinary Committee, which is normally 
chaired by a retired judge, has in the past monitored media behaviour and dealt 
with complaints in this regard from members of the public, resulting in a published 
apology or retraction.

In the past, only MBC radio has boycotted the complaints procedure, when 
it failed to attend an arbitration hearing. The MCM has dealt with only three 
complaints since it was reconstituted in 2008, all of which found in favour of the 
complainant.

“This has been the cheapest and easiest form of settling disputes rather than 
going to the courts.”

The biggest problem faced by the MCM is funding. While all members are meant 
to pay an annual membership fee, this is not sufficient to keep the council’s 
operations going. 

“The media council needs to cover the entire country, educating members of the 
public about our rules and responsibilities, as well as the public’s right to complain 
if they feel offended by what has been written or broadcast.”



SECTOR 4

53AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 4.3 (2010 = 4.2; 2008 = 4.2; 2006 = 3.0)

4.2 The standard of reporting follows the basic princi-
ples of accuracy and fairness.

Most media in Malawi try to offer balanced and accurate reports, and the standard 
of reporting is generally considered to be high. The MBC, however, was highlighted 
for biased political coverage (skewed towards the ruling party at the time) and for 
reporting out of context.

“The MBC is 90 percent accurate, save for the 10 percent of political coverage.”

Since Joyce Banda became president in April 2012, panellists noted that they are 
starting to see a small improvement in this regard at the state broadcaster.

There are some exceptions, however, such as a newspaper, that was established 
in mid-2011 by the chairperson of the parliamentary committee on media and 
communications, and which a panellist described as a “weapon of mass deception, 
publishing pure lies about the opposition”. This newspaper ceased being published 
around the time when the former president died in April 2012.

Some newspapers, such as the sensational tabloid Weekend Times, have a special 
fund to pay for potential lawsuits, which they clearly anticipate.

“The Weekend Times is not necessarily inaccurate. It serves as a moral compass for 
Malawi.”



54

SECTOR 4

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 3.6 (2010 = 2.9; 2008 = 4.2; 2006 = 3.0)

4.3 The media cover the full spectrum of events, issues 
and cultures, including business/economics, cultural, 
local and investigative stories.

Urban-based political, economics and sports stories are generally well covered in 
the mainstream media on a daily basis, while cultural stories appear more often in 
the weekend newspapers than in the dailies, and on the state radio and television 
channels.

Stories on rural issues are rarely covered by the mainstream, daily newspapers as 
media houses often lack the resources or funds to send journalists to outlying 
areas. Only a few media houses have correspondents in outlying areas. MBC TV 
and radio tend to cover rural areas better than the print or commercial broadcast 
media, as there are MBC journalists dotted around the country who work closely 
with the Ministry of Information and district information officers.

“If NGOs want a rural issue covered, they have to push journalists to be interested 
as they are not taking up these kinds of stories on their own initiative.”

Investigative journalism is starting to have a powerful effect on Malawian society, 
with ministers being fired after stories on corruption were published in the print 
media. In addition, an investigative story on riverside latrines, which was broadcast 
on MBC radio, resulted in the government removing these health-hazards.

“The level of investigative journalism is quite high. In the past two years, it has 
really come back to life.”

Some newspapers are even providing special resources for this purpose: The 
Nation, for example, has a dedicated investigative desk, with three reporters and 
an editor. Their articles are published as features on Fridays and on the weekend.



SECTOR 4

55AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

However, in-depth and analytical reporting is generally lacking in Malawi, and 
most reporting is event-driven.

“Journalists are being churned out with basic skills in Malawi, but they lack the 
burning desire to really find out about issues. There is no in-born curiosity and 
Malawians generally don’t want to make a nuisance of themselves. We need 
more capacity building to get journalists to probe.”

“Media houses need to provide room for investigative stories. There is too much 
pressure on journalists to produce a few stories every day and quality is being 
compromised for quantity.”

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 4.0 (2010 = 3.9; 2008 = 3.9; 2006 = 3.3)

4.4 Equal opportunities regardless of race or ethnicity, 
social group, gender/sex, religion, disabilities and age 
are promoted in media houses.

There is very little evidence of the country’s range of race/ethnicity represented in 
newsrooms. For example, white or Asian people are not evident in newsrooms. 
The content published or broadcast by media houses reflect this dearth. Although 
there is a very large Asian community in Malawi, which contributes significantly 
to the country, they are rarely mentioned in the media.

“It’s not just the media sector, which is affected. It is throughout society, except in 
the business sphere. For example, there are no Indians in the police or the army.”
In terms of gender, men tend to dominate the country’s newsrooms. At Zodiak 
private radio station, for example, there are fewer women than men, and only 
one woman – the head of news – is in a decision-making position. At The Nation 
newspaper, there is a 1 to 3 ratio of women to men in the newsroom. 

At media training institutions, most of the lecturers are male, although in terms of 
the journalism student body, changes are evident in this regard.



56

SECTOR 4

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

“There are now more female journalism students than males. This is the result of 
a deliberate policy aimed at creating more of a 50-50 balance.”

There is not much religious diversity evident in the composition of newsroom 
staff in general, with only a few Islamic journalists employed at Capital Radio, for 
example. In addition, not many people with disabilities are employed by media 
houses in Malawi. 

“Training institutions do not accommodate people with disabilities: they do not 
have the infrastructure for wheelchairs, for example.”

As the Equilisation Bill is currently being legislated, panellists noted that media 
houses will have to start accommodating various groups to a greater degree.

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.9 (2010 = 3.4; 2008 = n/a; 2006 = n/a)

4.5 Journalists and editors do not practice self-censor-
ship.

There was unanimous agreement that there is a considerable amount of self-
censorship in Malawi, within the state and the private media. Before Section 
46 was repealed by Joyce Banda in May 2012, journalists and editors censored 
themselves to a greater degree based on the threats inherent in this legislation, 
as the Minister of Information was empowered to ban publications deemed to be 
contrary to the public interest. 

The laws on defamation and libel also encourage self-censorship, while editors 
choose not to publish a certain story just to retain an advertiser or ask journalists 
to tone down articles so as not to offend public figures.

“Some people in society – politicians, businessmen – are untouchable as they 
have the financial muscle to take you to court.”



SECTOR 4

57AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

“Economic patronage drives self-censorship. If an NGO provides me with news, it 
is unlikely that I will write negatively about them. For the MBC, self-censorship is 
driven more by political patronage and loyalty to the ruling party.”

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.9 (2010 = 2.0; 2008 = 1.9; 2006 = 2.3)

4.6 Owners of established mainstream private media 
do not interfere with editorial independence.

When a media house has a clear editorial policy, it helps prevent owners from 
interfering in the editorial independence of established mainstream media. 
Owners and management claim to be there to provide “guidance” to editors and 
journalists, and they encourage reporters to get both sides of the story.

Clearly it is a sensitive issue and in practice such interference exists, positively 
(through the provision of news tips) and negatively (by instructing editors to drop 
controversial stories, which may result in the loss of a big advertiser, for example).
“Owners interfere to make or break people too, depending on their political and 
social allegiances.”

The state broadcaster MBC broadcasts mostly positive government-related stories, 
and it is unheard of for news that is critical of the ruling party to be broadcast on 
these services.

 



58

SECTOR 4

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.9 (2010 = 3.2; 2008 = 2.3; 2006 = 1.7)

4.7 Journalists and media houses have integrity and 
are not corrupt.

It is common practice in Malawi for sources to offer journalists “lunch money” 
of around K3,000 (US$12) to cover a particular story. Non-governmental 
organisations, for example, know that they will receive coverage which is most 
likely positive, if they offer such incentives, and this makes it harder for journalists 
to resist such offers. Mention was made that providing such allowances is even 
made official in some NGOs’ policies. A mobile phone service provider is said to 
offer journalists money for transport and food, as well as free airtime.

“When a source offers ‘lunch money’, it can mean the difference between an 
earpiece (short story) and a feature.”

There have been reports of MBC journalists refusing to cover some events if no 
‘lunch allowance’ is included. It is also common practice that when an actual 
lunch is served at a press function, ’lunch allowances’ will still be handed out to 
the journalists. 

For some panellists, the fact that journalists may be compromised by taking ‘lunch 
money’ is not seen as corruption, as this practice is so common, and the money is 
expected and is used to cover transport and food costs involved.

The Nation, however, has an editorial policy stipulating that it is wrong to get 
allowances from sources, and that the newspaper will cover any necessary 
expenses. At Capital Radio, they do not take these kinds of ‘freebies’ away from 
their journalists and instead ask staff to report such incidences to management 
so they can speak to the source involved to say that it is not necessary in future.
Corruption within the media sector extends even further, however. 

During 2011, two journalists from the Weekend Times were dismissed for having 
asked sources for money in order not to publish a controversial story (relating to 



SECTOR 4

59AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

the sale of body parts) and for requesting payment of K50,000 (US$200) in order 
to guarantee the publication of a particular story.

The Media Council of Malawi has tried to discourage the “brown envelope” 
syndrome and in the past appealed to institutions not to encourage it.

“It also comes down to an issue of inadequate resources. MBC’s television station 
will say we can’t send a journalist to your function as we don’t have transport.”

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 2.3 (2010 = 2.3; 2008 = n/a; 2006 = n/a)

4.8 Salary levels and general working conditions for 
journalists and other media practitioners are adequate.

The state broadcaster, MBC, is considered the best-paying employer in the media 
sector. Entry level journalists can earn K119,000 (US$476) a month, while a line 
editor, chief editor or the manager of a newsroom may earn about K320,000 
(US$1,280) a month.

Employees of most private media houses complain that they are underpaid. 
A starting salary at a private radio station, for example, is between K50,000 
(US$200) and K60,000 (US$240), going up to K75,000 (US$300) for a senior 
reporter, while managers can earn between K200,000 (US$800) and K300,000 
(US$1,200). Some newsrooms pay rookie journalists as little as K30,000 (US$120). 
These salaries represent a slight increase on what journalists earned two years 
ago. However, following the devaluation of the Kwacha in May 2012, “nothing 
is adequate now”.

The minimum wage in Malawi is K317 (US$1.30) per day.

Working conditions for journalists depend on the particular media house. Most 
employees at private radio stations and newspapers are employed full-time. Some 
broadcast journalists work 7.5 hours per day, on rotating shifts. At other private 
media houses they work “from morning until very late” and there is no overtime 
compensation.



60

SECTOR 4

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 3.1 (2010 = 1.9; 2008 = n/a; 2006 = n/a)

4.9 Media professionals have access to training facili-
tates offering formal qualification programmes as well 
as opportunities to upgrade skills. 

There are many institutions in Malawi which offer training in journalism and 
media studies, to the point that the market is “flooded with qualified journalists, 
with degrees or diplomas, even in the districts”.

Despite the improved access to media training in the past few years, there are 
still working journalists at the state broadcaster who do not even have O levels/
matric. MBC offers fully-paid study leave to staff and in recent years journalists 
have been taking up this offer. In previous years, journalists on the whole were 
lax, but as the landscape is changing so is their outlook and there are journalists 
from across the media sector who are starting to take an interest in upgrading 
their skills.

Media training is offered by:
-	 The University of Malawi (Bachelor of Arts in Journalism)
-	 Malawi Polytechnic (diploma and certificate in Journalism, Bachelor of 

Business in Communication: the latter degree was launched in 2011)
-	 Malawi Institute of Journalism (diploma and degree courses)
-	 Chancellor College (Bachelor of Arts Degree in Communications and 

Culture, Bcahelor of Arts in Media Studies, and post-graduate masters 
and doctorate programmes in Development Communication)

-	 Blantyre International University (Bachelor of Journalism)
-	 Shareworld (Bachelor of Arts in Mass Communication)
-	 African Bible College (Bachelor of Arts in Biblical Studies and 

Communication).

“The standards of these training institutions are generally sufficient to meet the 
needs of the industry, but there is very poor training in terms of the management 
of a media business.”



SECTOR 4

61AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

Most media houses encourage their staff to upgrade their skills. Some, including 
the MBC, also offer on-the-job training, with assistance also offered by trainers 
from the BBC and Deutsche Welle. For the last one-and-a-half years, The Nation 
has had a Knight Fellow from the US working on its investigative desk.

At Zodiak radio, veteran broadcast journalists have been providing in-house 
training, while assistance has also been received from Journalists for Human 
Rights.

Blantyre Newspapers provides university training to employees destined for 
management positions.

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 4.4 (2010 = 3.6; 2008 = 3.9; 2006 = 4.3)



62

SECTOR 4

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

4.10 Journalists and other media practitioners are or-
ganised in trade unions and/or professional associa-
tions, which effectively represent their interests.

Trade unionism is a fairly new feature for Malawian society. 

There are two important media-related unions in Malawi, which are affiliated 
to the Malawi Congress of Trade Unions. These are the Communication 
Workers’ Union, which encompasses all communication organisations, and 
the Electronic Media Workers Union, which represents workers from the state 
broadcaster, the MBC. 

Private print journalists tend to belong to the labour union, the Journalist 
Union of Malawi (JUMA), while private broadcast staff are associated with the 
Communication Workers’ Union, which is more representative of electronic 
media workers.

“There is a serious need for JUMA to look at entrants’ salary levels and 
qualifications.”

There are a few professional media organisations in Malawi, including the 
Malawian chapter of the Media Institute of Southern Africa (NAMISA) , which 
is considered the only really strong professional media organisation at the 
moment, which advocates on issues affecting the media environment, and the 
Media Council of Malawi, which is being resuscitated.

There are also professional associations, including the Association of Business 
Journalists, Gender and Media in Malawi (GEMMA) and Journ-AIDS. The 
Media Women’s Association of Malawi is currently inactive due to the lack of 
donor funding. 



SECTOR 4

63AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

Scores: 

Individual scores:  

1 Country does not meet indicator

2 Country meets only a few aspects of  indicator

3 Country meets some aspects of  indicator

4 Country meets most aspects of indicator

5 Country meets all aspects of the indicator

Average score:	 3.9 (2010 = 3.8; 2008 = 4.2; 2006 = 3.7)

Average score for sector 4:	 3.4 (2010 = 3.1)

Overall Country Score:	 3.0 (2010 = 3.0)



64

WAY FORWARD

AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

The way forward

1. What were the developments in the media 
environment in the last two /three years? 

Positive developments
•	 Granting of new television and radio licences
•	 Repeal of Section 46 of the Penal Code
•	 Reduction of threats to the media under the new regime
•	 Appointment of press officers in each ministry, which should make 

government more available to the media
•	 Repeal of 16,5 percent VAT on newspapers
•	 Declaration by President Banda that MBC will be opened up to opposition/

alternative viewpoints
•	 The successful lobby by the media for the amendment of the Civil 

Procedure Act, which required government to be given three days’ notice 
for getting an interdict against the state

•	 The introduction of two new media products: The Business Times and 
Nkwaso.

•	 Revival of the investigative desk at The Nation
•	 General improvement of salaries and working conditions
•	 Supportive content-sharing initiative between private and community 

radio stations

Negative developments
•	 Devaluation of the Kwacha
•	 Harassment of journalists during the past regime, including:

-	 the withdrawal of government advertising from The Nation;
-	 attacks on civil society organisations shortly before the collapse of 
	 Mutharika’s government
-	 Capital Radio shut down
-	 Intimidation of journalists during press conferences.

•	 Integrating vocal and strong civil society activists and key media personnel 
into the government

•	 Journalists expecting payment to cover stories and events; compromising 
their ethical standards

•	 Dormancy of the Media Council of Malawi due to financial reasons
•	 The denial of information to the press with regard to the death of the 

former president
•	 MACRA’s lack of transparency



WAY FORWARD

65AFRICAN MEDIA BAROMETER MALAWI 2012

2. What kinds of activities are needed over the 
next years?

1.	 Continue with the Access to Information campaign. ATI policy to be taken 
to Parliament in November 2012. Lobbying government to put in place a 
framework for ATI legislation. – NAMISA and CSOs

2.	 Urgent revival of the Media Council of Malawi. – MCM leadership and 
stakeholders

3.	 Strategic partnership and campaign needed between the media and 
CSOs to ensure tripartite elections are held in 2014 – MCM and HRCC

4.	 Establishment of a research collaboration unit to look into issues affecting 
the media, such as audience market research, and the informal operations 
of power which affect the media (issues of patronage etc) – NAMISA 
and University of Malawi

5.	 Campaign to be launched aimed at turning the state broadcaster into 
a true public broadcaster. – HRCC, with support from MCM and 
NAMISA

The meeting took place at Zomba, Malawi, 10-12 August 2012.    

Panellists: 

Media:
1.	 Edyth Kambalame – Journalist and editor
2.	 Penelope Kamanga – Journalist, media and gender activist
3.	 Francis Chikunkhuzeni - Media researcher and lecturer
4.	 Al Osman –Radio owner and editor 
5.	 Teresa Ndanga - Editor at radio station
6.	 Mzati Nkolokosa - Blogger, writer, radio and television talk show host

Civil Society:
7.	 Margaret Ali - Civil society activist
8.	 Mandala Mambulasa - Human rights lawyer, activist and lecturer
9.	 Marcel Chisi - Youth, human rights and governance activist

Rapporteur: 
Sarah Taylor 

Moderator: 
Reyhana Masters









Friedrich-Ebert-Stiftung (FES)
fesmedia Africa
Windhoek
Namibia
Tel: +264 61 237438
Fax: +264 61 237441
E-mail: info@fesmedia.org
www.fesmedia-africa.org

Media Institute of Southern Africa Malawi
Onions Complex
Off Paul Kagame Highway, Area 4
P.O. Box 30463, Lilongwe 3
Tel: 00 265 1 754 310
Fax: 00 265 1 758 091
Email: misama@globemw.net
Website: www.mw.misa.org

MALAWI 2012

AFRICAN 
MEDIA
BAROMETER
The first home grown analysis of the 
media landscape in Africa

ISBN No. 978-99916- 874-9-0


	malawi cover front
	malawi text
	malawi cover back

